fbpx

Dążenie do neutralności węglowej - nowe elektryczne i wodorowe pojazdy

main_image

Podczas konferencji Kenshiki Forum 2023 organizowanej przez Toyota Motor Europe w Brukseli, zostały zaprezentowane najnowsze zelektryfikowane modele i technologie. W spotkaniu tym wzięło udział ponad 300 przedstawicieli różnych mediów, którzy zapoznali się z nowymi elektrycznymi samochodami oraz z samochodami na wodór, które odgrywały kluczową rolę w strategii Toyoty na osiągnięcie neutralności węglowej.

second_image

Mobility for All

Zasada „Mobility for All” (Mobilności dla wszystkich) oraz dążenie do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2040 r. i na całym świecie do 2050 r. wyznaczają podejście Toyoty do rozwoju nowych produktów.

„Dla nas mobilność tak naprawdę sprowadza się do wolności. Wraz z wolnością pojawiają się możliwości, a w Toyocie wierzymy, że każdy powinien mieć dostęp do możliwości, jakie zapewnia mobilność, niezależnie od sytuacji i tego, gdzie mieszka” – twierdzi Simon Humphries, Chief Branding Officer i Head of Design w Toyota Motor Corporation.

Wielotorowa strategia Toyoty potwierdza te słowa. Rozwiązania niskoemisyjne i bezemisyjne w zakresie mobilności są projektowane głównie w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb regionalnych. Ważne jest, aby produkty, które zaspokajają popyt lub są istotne dla lokalnej infrastruktury, jednocześnie pozostawały dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców na drodze do neutralności węglowej.

Podczas konferencji Humphries zaprezentował koncepcyjne modele, które wkrótce dołączą do gamy bateryjnych samochodów elektrycznych Toyoty i Lexusa. Przedstawiona została także nowa, modułowa architektura powstającą w technologii gigacastingu i ograniczająca liczbę niezbędnych komponentów. Humphries zapowiedział również nowy system operacyjny Arene, który ma na celu zwiększyć swobodę projektantów oraz podnieść komfort użytkownika.

W najbliższych latach na europejskich drogach pojawią się samochody, które są zapowiadane przez takie prototypy jak Lexus LF-ZC, Toyota FT-Se, Toyota FT-3e, Toyota Sport Crossover concept oraz Toyota Urban SUV concept.

Cel – neutralność węglowa

W poprzednim roku Toyota Motor Europe ogłosiła ogłosiła swój cel, jakim jest osiągnięcie całkowitej neutralności węglowej w Europie do 2040 r. Do 2030 roku w europejskiej działalności oraz fabrykach, zostanie osiągnięty pierwszy i drugi zakres neutralności węglowej zgodnej z SBTi. W 2035 roku emisja CO2 zostanie zredukowana do zera w całej gamie nowych samochodów Toyoty, a do 2040 r. TME osiągnie pełną neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw i logistyce. Firma już teraz czyni w tej kwestii znaczące postępy, poprzez rozpoczęcie korzystanie z elektrycznych pojazdów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi na czterech kluczowych szlakach logistycznych, które prowadzą z Belgii do Niemiec, Francji i Holandii.

Poszerzenie gamy samochodów elektrycznych

„Już teraz oferujemy szereg rozwiązań redukujących emisje CO2, ale będziemy też cały czas zwiększać liczbę bezemisyjnych aut w naszej gamie” – powiedział Yoshiro Nakata, prezes i CEO Toyota Motor Europe.

Obecnie udział samochodów zelektryfikowanych w europejskiej sprzedaży Toyoty wynosi aż 71%, a do 2024 roku ma osiągnąć poziom 75%. Ogromną rolę w zwiększaniu wolumenów sprzedaży odegrają nowe modele bateryjnych samochodów elektrycznych. Do 2026 roku Toyota będzie oferować około 15 różnych bezemisyjnych pojazdów pod marką Toyota, od samochodów osobowych po samochody użytkowe. Szacuje się, że wówczas udział pojazdów BEV osiągnie 20% sprzedaży, a klienci będą kupować ponad 250 tys. takich samochodów rocznie.

Według Nakaty kluczową rolę w dekarbonizacji mobilności w Europie odegra wodór, co potwierdza cały czas rozbudowująca się infrastruktura oraz dostępność ekologicznego, zielonego wodoru. Strategia wodorowa Toyoty obejmuje kilka sektorów. W segmencie samochodów osobowych już teraz oferowane są modele Toyota Mirai i Crown. W kwestii pojazdów użytkowych ważną rolę odegra Hydrogen Factory Europe, która przystosowuje technologię wodorowych ogniw paliwowych do ciężarówek, autobusów, autokarów czy statków, a nawet do pick-upów, czego przykładem jest zaprezentowany na konferencji prototypowy Hilux.

Toyota planuje dalszy rozwój technologii wodorowych. W 2026 roku koncern wprowadzi trzecią generację ogniw paliwowych.

PROACE MAX dołącza do gamy Toyota Professional

Gama samochodów użytkowych Toyota Professional została uzupełniona o model PROACE MAX, który dołącza do segmentu HDV i oferuje trzy konfiguracje długości oraz wysokości. Tak jak inne modele z rodziny PROACE nowy van będzie również dostępny z napędem elektrycznym o zasięgu do 420 km (wg normy WLTP), który umożliwi wjazd do stref bezemisyjnych. Ponadto odświeżono modele Toyota PROACE i Toyota PROACE CITY, dzięki czemu klienci mogą dostosować wybór samochodu do swoich potrzeb.

Ważną rolę w gamie Toyota Professional odgrywa model Toyota Hilux, który jest ceniony za swoją niezawodność i trwałość. W przyszłym roku pick-up otrzyma nową wersję napędową z systemem hybrydowym 48V, która zwiększa moc i moment obrotowy, a jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa o 10%.

Szacowana sprzedaż samochodów użytkowych Toyota Professional ma wynieść ponad 140 tys. egzemplarzy, co jest wzrostem o ponad 20% w stosunku do roku ubiegłego. Oprócz wszechstronnej ofert modelowej, istotny jest też najwyższy poziom obsługi klienta w sieci sprzedaży.

Mobilność podczas igrzysk w Paryżu

Matt Harrison, COO w Toyota Motor Europe, podkreślił, że podczas igrzysk olimpijskich w Paryżu zostanie zastosowanych aż 10 technologii wodorowych. Toyota jako globalny partner Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego oraz Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego zapewni flotę ponad 2650 samochodów z elektrycznymi napędami oraz 700 elektrycznych pojazdów transportu osobistego, z których aż 250 to będzie model APM dostosowany do wymogów paryskich ulic.

„Pojazdy te zostały zaprojektowane z myślą o osobach, które mają trudności w poruszaniu się. Po igrzyskach flota APM-ów zostanie przekazana Paryżowi” – zapowiedział Harrison.

Sprawdź omawiane modele

Toyota Mirai Toyota Hilux Toyota PROACE

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą