fbpx

Toyota 艣wi臋tuje 20. rocznic臋 uruchomienia produkcji w Polsce

main_image

10 kwietnia 2002 r. Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomi艂a monta偶 pi臋ciobiegowej przek艂adni manualnej do Toyoty Yaris. Od tego momentu rozpocz臋艂a si臋 produkcja Toyoty w Polsce.

To wydarzenie zbieg艂o si臋 w czasie z og艂oszeniem informacji o planach budowy drugiego zak艂adu Toyoty w Polsce 鈥 Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach wytwarzaj膮cego silniki Diesla. Prze艂omem dla obu fabryk by艂o ich po艂膮czenie w jedn膮 sp贸艂k臋, kt贸re nast膮pi艂o w 2017 roku.

second_image

鈥濿 ci膮gu dwudziestu lat funkcjonowania przeszli艣my d艂ug膮 drog臋 od producenta nap臋d贸w konwencjonalnych, w tym silnik贸w benzynowych i Diesla, w europejskie centrum nap臋d贸w hybrydowych Toyoty. Inwestycje w zak艂ady w Wa艂brzychu i Jelczu-Laskowicach wzros艂y 20-krotnie, a zatrudnienie 11-krotnie” 鈥 podkre艣la prezes fabryk Toyoty, Dariusz Miko艂ajczak.

Polskie zak艂ady to pierwsze miejsce poza Azj膮, gdzie Toyota ulokowa艂a produkcj臋 elektrycznych nap臋d贸w hybrydowych, w tym produkcj臋 silnik贸w elektrycznych. We wrze艣niu 2018 roku w Wa艂brzychu Toyota rozpocz臋艂a produkcj臋 pierwszego komponentu hybrydowego 鈥 elektrycznej przek艂adni hybrydowej do silnik贸w o pojemno艣ci 1,8 litra. To by艂 pierwszy z sze艣ciu projekt贸w wprowadzaj膮cych polskie fabryki Toyoty na drog臋 elektromobilno艣ci. Od tego czasu Toyota w obu zak艂adach uruchomi艂a trzy linie elektrycznych przek艂adni hybrydowych, w tym produkcj臋 silnika elektrycznego MG1 stanowi膮cego integraln膮 cz臋艣膰 przek艂adni, oraz trzy linie silnik贸w TNGA. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dzia艂 Test贸w i Oceny Nap臋d贸w Hybrydowych, kt贸rego celem jest przyspieszenie procesu testowania nap臋d贸w oraz lokalizacji produkcji komponent贸w hybrydowych w Europie.

Obecnie ca艂kowite zatrudnienie w obu zak艂adach wynosi ponad 3 300 pracownik贸w, za艣 poziom inwestycji 6 miliard贸w z艂otych. Mo偶liwo艣ci produkcyjne si臋gaj膮 1,8 miliona podzespo艂贸w rocznie.

鈥濸rzez te wszystkie lata udowodnili艣my, 偶e jeste艣my w stanie sprosta膰 wymaganiom koncernu i osi膮gn膮膰 bardzo dobre rezultaty w zakresie jako艣ci, bezpiecze艅stwa czy te偶 wdra偶anych kaizen贸w, czyli usprawnie艅. Pokazali艣my r贸wnie偶, 偶e jeste艣my ambitnym i szybko ucz膮cym si臋 narodem, kt贸ry jest w stanie si臋ga膰 po coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwi膮zania i wdra偶a膰 je z powodzeniem w coraz wi臋kszym stopniu samodzielnie” 鈥 zaznacza wiceprezes ds. korporacyjnych i dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach, Zbigniew Oczkowski.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Samochody hybrydowe korzystaj膮 z dw贸ch 藕r贸de艂 mocy 鈥 silnika benzynowego oraz silnik贸w elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przek艂adni hybrydowej. MG1 to silnik elektryczny tzw. generator 鈥 przy uruchamianiu silnika spalinowego pe艂ni rol臋 rozrusznika oraz wytwarza pr膮d do zasilania silnika MG2 i 艂adowania baterii. MG2 to g艂贸wny silnik elektryczny, kt贸ry nap臋dza ko艂a, wykorzystuj膮c pr膮d wytworzony przez MG1 oraz pochodz膮cy z baterii. Odzyskuje on cz臋艣膰 energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzi臋ki czemu nap臋d hybrydowy zu偶ywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.

Toyota uwa偶a technologi臋 hybrydow膮 za wa偶ny krok na drodze do pe艂nej elektromobilno艣ci. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dost臋pne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w u偶ytkowaniu rozwi膮zanie, a miastom gotowe narz臋dzie do walki ze smogiem. Toyota ulokowa艂a w Polsce pierwszy poza Azj膮 o艣rodek produkcji i rozwoju nap臋d贸w hybrydowych na 艣wiecie. Dostarcza on elektryczne przek艂adnie hybrydowe i wsp贸艂pracuj膮ce z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochod贸w koncernu produkowanych w Europie.

Architektura TNGA

Toyota New Global Architecture to globalna architektura, w kt贸rej projektowane s膮 obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wsp贸lne zasady konstruowania poszczeg贸lnych typ贸w podwozi i nadwozi, jak i uk艂ad贸w nap臋dowych do r贸偶nych modeli. Jej cech膮 charakterystyczn膮 jest ni偶ej po艂o偶ony 艣rodek ci臋偶ko艣ci oraz sztywniejsze nadwozie samochodu, co przek艂ada si臋 na wysoki poziom bezpiecze艅stwa biernego oraz wi臋kszy komfort jazdy. Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie wy偶sz膮 wydajno艣膰, modu艂ow膮 konstrukcj臋 linii umo偶liwiaj膮c膮 produkowanie r贸偶nych typ贸w podzespo艂贸w lub nap臋d贸w na jednej linii produkcyjnej oraz lepsz膮 ergonomi臋 pracy i mniejsz膮 uci膮偶liwo艣膰 dla 艣rodowiska.

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP posiada dwa zak艂ady zlokalizowane na Dolnym 艢l膮sku. Fabryka w Wa艂brzychu produkuje elektryczne przek艂adnie do niskoemisyjnych samochod贸w hybrydowych z silnikiem 1,8 l i 1,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a tak偶e manualne skrzynie bieg贸w. Jej obecne roczne mo偶liwo艣ci produkcyjne si臋gaj膮 525 tysi臋cy elektrycznych przek艂adni do nap臋d贸w hybrydowych, 413 tysi臋cy silnik贸w oraz 633 tysi膮ce skrzy艅 bieg贸w. Zak艂ad w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolno艣ci produkcyjne wynosz膮 337 tysi臋cy jednostek nap臋dowych rocznie. Fabryki TMMP zaopatruj膮 montownie samochod贸w Toyoty prowadzone przez sp贸艂ki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europ膮: w Republice Po艂udniowej Afryki i Japonii.

Sprawd藕 omawiane modele

Toyota Yaris

Wype艂nij formularz, skontaktujemy si臋 z Tob膮