fbpx

Toyota Aygo X - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

main_image

Segment samochodów miejskich kurczy się z roku na rok, bo producenci przegrywają walkę z coraz surowszymi normami emisji spalin, coraz większymi wymaganiami klientów, a także coraz dłuższą listą obowiązkowego wyposażenia standardowego. Toyota w obecnych okolicznościach dostrzega szansę dla nowego modelu. Toyota Aygo X debiutuje jako samochód miejski z krwi i kości, a ponadto uzupełnia gamę crossoverów w ofercie marki. Oto wszystko co powinieneś wiedzieć o nowej Toyocie Aygo X.

second_image

Jeszcze kilka lat temu samochody segmentu A były popularnym i niedrogim wyborem dla tych, którzy potrzebowali niewielkiego auta do jazdy po mieście. Dziś, w odpowiedzi na wysokie ceny, gusta klientów i surowe normy emisji, segment skurczył się pozostawiając na placu boju dosłownie parę modeli. Toyota nie zrezygnowała jednak z Aygo, które przez lata było bestsellerem w swojej klasie i opracowała godnego następcę. Nowa Toyota Aygo X godzi wymagania kierowców z rozsądną ceną, doskonałym wyposażeniem i niewielkimi, typowo miejskimi wymiarami. To model, który udowadnia, że miejskie auta mają się dobrze – trzeba tylko podejść do ich tworzenia w sposób nieco inny niż do tej pory.

Więcej przestrzeni i widoczności

Nowe Aygo X zostało crossoverem, lecz jego niewielkie wymiary wciąż pozwalają wygodnie poruszać się nim po mieście. Nowa odsłona miejskiej Toyoty wciąż jest mniejsza od Yarisa, choć względem poprzednika model wyraźnie urósł. Spośród wszystkich wymiarów, które uległy zwiększeniu, szczególnie warto podkreślić wysokość. Dzięki nadwoziu crossovera, Aygo X stało się nieporównywalnie bardziej przestronne i wygodne w miejskiej eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie jest łatwe nawet w najciaśniejszych lukach parkingowych, a widoczność uległa poprawie. Nie sposób odmówić Toyocie Aygo X urody, a zastosowane zabiegi stylistyczne czynią z niej niespotykane wcześniej połączenie miejskiego samochodu z dojrzałym crossoverem. Charakteru dodają tu również 17-calowe, a w opcji nawet 18-calowe felgi. Żaden producent nie podjął się zastosowania tak dużych kół w samochodzie segmentu A.

Toyota Aygo X – wymiary i wnętrze

Czas na konkrety. Toyota Aygo X mierzy 3,7 m – plasuje się pomiędzy poprzednikiem, a obecnym Yarisem. Długość nadwozia jest bowiem o 24 cm mniejsza niż w Yarisie i o 23,5 cm większa niż w Aygo poprzedniej generacji. Rozstaw osi to 2430 mm, a krótkie zwisy pozwoliły na wygospodarowanie sporej ilości miejsca we wnętrzu. Bagażnik również pozwoli spakować nawet większe zakupy. Jego pojemność wynosi bowiem 231 litrów (w poprzednim Aygo było to 168 l). Wnętrze jest nie tylko przestronne, ale i może obfitować w udogodnienia takie, jak system audio JBL z czterema głośnikami i subwooferem, stacja do bezprzewodowego ładowania smartfona czy podgrzewanie siedzeń. W porównaniu do poprzednika, kokpit stał się znacznie bardziej dojrzały, a przede wszystkim – wygodniejszy.

Crossover bez kompromisów

Choć Toyota Aygo z typowego hatchbacka zmieniła się w crossovera, nie wpłynęło to ujemnie na miejskie walory i zwinność. Wręcz przeciwnie – nowa Toyota jest jeszcze bardziej zwrotna i prowadzi się pewniej niż poprzednik.

Zastosowanie wszechstronnej i sztywnej konstrukcji bazującej na architekturze TNGA pozwoliło zaprojektować samochód gotowy na miejskie wyzwania z parkowaniem w ciasnych miejscach na czele. Wygoda wciskania się w ciasne luki to zasługa niewiarygodnie małego promienia skrętu, który wynosi 4,7 m. Gdy dodamy do tego wzorową widoczność i nieco wyższy punkt widzenia, otrzymujemy samochodowy odpowiednik prawdziwego „lokalsa” w każdym dużym mieście.

Sprawdzone i oszczędne rozwiązania

W przypadku nowej Toyoty Aygo X inżynierowie postawili na sprawdzoną jednostkę benzynową, choć, jak przystało na zupełnie nowy model, w układzie napędowym, zaczerpniętym w dużej mierze z poprzednika, zaszły istotne zmiany. Sercem nowej, miejskiej Toyoty jest silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM. Produkowany w Polsce motor to wolnossąca konstrukcja, która sprawnie i niedrogo napędza nowe Aygo X. Nowością jest z kolei połączenie tego silnika ze skrzynią biegów Multidrive S – bezstopniową przekładnią, która gwarantuje wyjątkowo komfortową i płynną jazdę. Symulowane przełożenia poprawiają wrażenia z jazdy, a dzięki temu, że silnik zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, zużycie paliwa pozostaje niewielkie. Standardem jest 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów, a samochód z ręczną przekładnią zużywa średnio 4,7-5,0 litrów benzyny na 100 km. Dopłata do „automatu” to w każdej wersji 5000 zł i zważając na to, że mowa przecież o samochodzie miejskim, jest to inwestycja w wygodę, której nie sposób przecenić.

Toyota Aygo X – wyposażenie

Opracowanie miejskiego auta w 2022 roku to wyzwanie znacznie większe, niż można przypuszczać. Wspomniane na początku powody, dla których segment A znika z rynku sprawiają, że Toyota musiała włożyć wiele pracy i sprytu w stworzenie Aygo X, które musi być zwinne, oszczędne i atrakcyjnie wycenione. Wszystkie modele Toyoty są doskonale wyposażone już w bazowych wersjach, a Toyota Aygo X nie jest wyjątkiem.

Active

Nie trzeba słono dopłacać, by cieszyć się elementami wyposażenia rodem z samochodu o kilka klas większego. Toyota Aygo X od chwili debiutu zyskuje zaszczytny tytuł najlepiej wyposażonego auta w swojej klasie. Bez dopłaty, w bazowej wersji Active oferuje inteligentny tempomat adaptacyjny, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, klimatyzację, 17-calowe felgi, asystenta utrzymania pasa ruchu czy system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów. Tak wiele udogodnień w standardzie to rzadki widok nawet w klasie kompaktów!

Comfort

Nieco bogatsza wersja Comfort oferuje dodatkowo kierownicę obszytą skórą, regulację wysokości fotela kierowcy, dodatkowe elementy wyciszenia ograniczające hałas, szczególnie podczas jazdy w trasie, chromowaną gałkę dźwigni zmiany biegów, kamerę cofania i automatyczny ogranicznik prędkości.

Style

W wersji Style dzieje się jeszcze więcej. Dwukolorowe nadwozie zwraca uwagę i wyróżnia samochód na tle innych aut klasy A. Standardowymi elementami wyposażenia w tej odmianie są 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, system multimedialny z większym, 8-calowym ekranem dotykowym, przyciemniane szyby tylne, podsufitka w ciemnej tonacji i światła przeciwmgielne.

Wersję Style można rozszerzyć o pakiety Tech i Vision. Ten pierwszy ma m.in. takie elementy jak automatyczna klimatyzacja, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem HD, nawigacją Connected z 4-letnią darmową transmisją danych, bezprzewodową łącznością ze smartfonem przy pomocy Android Auto i Apple CarPlay, czy indukcyjną ładowarkę do smartfona. W pakiecie Tech też podgrzewane fotele przednie, dodatkowe oświetlenie wnętrza oraz obsługę zdalną zamka oraz świateł awaryjnych przy pomocy aplikacji MyT. Z kolei pakiet Vision dodaje przednie i tylne czujniki parkowania oraz światła główne w technologii LED.

Executive

Toyota Aygo X w wersji Executive to bogato wyposażony crossover, w którym znajdują się elementy takie, jak 18-calowe felgi (tak, w samochodzie klasy A!) aluminiowe z oponami 175/60 R18, system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem HD, klimatyzacja automatyczna, LED-owe reflektory, przednie i tylne czujniki parkowania, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu czy tapicerka materiałowa z elementami ze skóry ekologicznej i wzorami w kolorze nadwozia.

Wśród dostępnych w tej wersji opcji poszerzenia wyposażenia znalazły się pakiet Smart, w skład którego wchodzi system bezkluczykowy oraz zdalne sterowanie klimatyzacją poprzez aplikację MyT, pakiet Premium Audio JBL oraz pakiet Skyview Air, dzięki któremu możemy delektować się jazdą pod gołym niebem. Elektrycznie składany, materiałowy dach to opcja, której nie znajdziemy w innych samochodach miejskich. W Aygo X, na jego zastosowanie pozwoliła sztywna konstrukcja nadwozia (dach można składać i rozkładać również podczas jazdy, w pełnym zakresie prędkości) i odrobina fantazji japońskich inżynierów. Faltdach w Aygo X przypomina czasy, gdy motoryzacja była znacznie bardziej beztroska, a promienie letniego słońca można było złapać nawet w miejskim aucie, w drodze do pracy.

Aygo X Limited

Toyota Aygo X jest również dostępna w limitowanej wersji, która do wyposażenia odmiany Executive dodaje system bezkluczykowego dostępu i szereg ozdobnych elementów w kolorze Mandarina Orange. Znajdziemy je zarówno na zewnątrz (listwy progowe, ozdobne elementy przedniego i tylnego zderzaka) jak i w kokpicie. Topowa odmiana wyróżnia się również kolorem Cardamon Green, który w Aygo X Limited nie wymaga dopłaty. Auto można doposażyć o pakiety Skyview Air oraz Premium Audio JBL.

Toyota Aygo X – cena

Cena Toyoty Aygo X została rozsądnie skalkulowana. Co kryje się za określeniem „rozsądnie”? Gdybyśmy do ceny modelu poprzedniej generacji dodali koszt dodatkowego wyposażenia, które teraz jest standardem… otrzymalibyśmy cenę zbliżoną do kwoty, która widnieje w cenniku przy bazowej wersji Aygo X. A mówimy przecież o nieco większym, bezpieczniejszym i opracowanym zupełnie od nowa samochodzie! Za 60 900 zł możemy kupić podstawową wersję Aygo X Active i jest to kwota niższa o 7000 zł niż w przypadku najtańszej Toyoty Yaris. Biorąc pod uwagę, jak wygodnym i bezpiecznym samochodem jest Aygo X, można mówić o uczciwej ofercie, zwłaszcza, że miesięczna rata w leasingu KINTO ONE wynosi zaledwie 687 zł. Dopłata do bogatszej wersji Comfort wynosi zaledwie 2000 zł (Toyota Aygo X Comfort kosztuje 62 900 zł lub 699 zł netto miesięcznie). Samochód w wersji Style wyceniono na 66 900 zł lub 742 zł netto miesięcznie. Topowe wersje Executive i Aygo X Limited kosztują odpowiednio 75 900 zł i 79 900 zł, co w leasingu daje 858 i 902 zł netto miesięcznie.

Sprawdź omawiane modele

Toyota Aygo X Toyota Yaris

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą