Toyota Yaris Cross – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć
Co powinno wyróżniać dobrego, miejskiego SUV-a? Dla każdego ta odpowiedź będzie brzmiała pewnie nieco inaczej, ale są takie auta, w których można bez trudu wskazać całą masę zalet. Nowa Toyota Yaris Cross to crossover, który doskonale sprawdzi się w mieście, pozwoli na wygodne podróże w trasy, a poza utwardzonym szlakiem zachwyci właściwościami niespotykanymi dotąd w tym segmencie. Gotowy, by poznać ją bliżej? Oto Toyota Yaris Cross i wszystko co musisz wiedzieć.
Toyota Yaris Cross spodobała się Polakom – zainteresowanie tym modelem jest ogromne.
Pamiętacie, jak wyglądały salony samochodowe 10 lat temu? Pośród sedanów, kombi i hatchbacków stały pierwsze popularne SUV-y, kusząc klientów przestronnymi wnętrzami i wygodą. Przez dekadę podwyższone auta zaczęły się rozpychać łokciami, aż do dziś, gdy bez wahania można powiedzieć, że to właśnie one królują na rynku. W klasie miejskich SUV-ów pojawił się niedawno mocny gracz. Toyota Yaris Cross należąca do segmentu B-SUV od razu po premierze zdobyła serca klientów i trudno się temu dziwić, bo czerpie ona z najlepszych wzorców swoich większych braci. Pokrewieństwo z RAV4 czy Toyotą C-HR objawia się zarówno w bardzo sztywnej konstrukcji TNGA, praktycznych rozwiązaniach czy wydajnej hybrydzie pod maską. Auto bazuje jednak na Yarisie i z tym modelem łączy go nie tylko nazwa. Cofnijmy się jednak na chwilę do czasów premiery pierwszego Yarisa.
Od miejskiego Yarisa do Yarisa Cross
Premiera w 1999 roku, a w następnym roku tytuł Car of the Year 2000. Toyota Yaris w pierwszej odsłonie była prawdziwym przebojem. Produkowana dziś czwarta generacja Yarisa powtórzyła sukces pierwowzoru, za sprawą swojej praktyczności, oszczędności i stylistyki również zdobywając zaszczytny tytuł Samochodu Roku 2021. Miejska Toyota od zawsze podążała za trendami, oferując niezrównany w swojej klasie poziom bezpieczeństwa, a od 2012 roku także hybrydowy napęd o świetnej wydajności.
Duch pioniera znajduje swoją kontynuację również w Yarisie Cross, który będzie rywalizował w segmencie B-SUV z wieloma konkurentami. Propozycja Toyoty jest bowiem pełna nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, oferuje niemal niespotykany w swojej klasie napęd na 4 koła, a także ma na pokładzie pełny napęd hybrydowy, który w nowej generacji wspina się na prawdziwe wyżyny oszczędności.
SUV hybrydowy, ale nie tylko do miasta
Choć określenie „hybrydowy” jest dziś odmieniane przez wszystkie przypadki i emblematy oznaczające zelektryfikowany napęd trafiają na nadwozia coraz większej liczby aut, warto przypomnieć, że hybryda hybrydzie nierówna, a Toyota Yaris Cross proponuje w swoim segmencie sprawdzone i wybitnie skuteczne rozwiązanie. Słynąca z hybryd Toyota nie poszła w miejskim SUV-ie na skróty, a zastosowany napęd hybrydowy czwartej generacji umożliwia jazdę tanią i przyjazną środowisku. Mówi się, że naturalnym środowiskiem hybryd są miejskie uliczki, ale nowy, hybrydowy Yaris Cross dowodzi, że auto z takim napędem świetnie może się sprawdzić również z dala od utwardzonego szlaku.
To zasługa dużego prześwitu i napędu na 4 koła AWD-i, który w segmencie B-SUV jest prawdziwym ewenementem. Nadwozie stoi 17 cm nad ziemią, a taka wartość prześwitu pozwala „atakować” nie tylko krawężniki czy studzienki, ale i szutrowe podjazdy oraz koleiny, które możemy spotkać z dala od asfaltu. Silnik elektryczny na tylnej osi, odpowiedzialny za napędzanie kół, reaguje błyskawicznie i radzi sobie z uślizgami wręcz niezauważalnie.
Nowy Yaris Cross – wymiary
Jak rodzinny wyjazd, to tylko przestronnym autem. Wygląda na to, że Toyota podpisuje się pod tym stwierdzeniem i opracowała Yarisa Cross z myślą o takich właśnie wyprawach. Wszystko to zasługa uniwersalności platformy GA-B, na której oparty jest nowy SUV. Choć zgrabne proporcje przywodzą na myśl miejski model, japoński crossover o rozstawie osi 2560 mm ma długość 4180 mm. To aż o 24 cm więcej niż Yaris hatchback. Wnętrze stanowi komfortową przestrzeń do podróżowania nawet w dalekich trasach. Auto jest wysokie na 1595 mm, czyli dokładnie o 9,5 cm więcej niż Yaris, dlatego w Yarisie Cross podróżuje się wygodnie nawet rosłym osobom. A w bagażniku? Walizki, plecaki, kije do golfa, buty narciarskie, rakiety tenisowe, a może ogromna kolekcja gier planszowych? Niezależnie od tego, jak kto wyobraża sobie wymarzony długi weekend za miastem, Toyota Yaris Cross jest gotowa pomóc w realizacji tych planów. To zasługa bagażnika o pojemności do 397 litrów, regularnych kształtach i ze schowkiem pod podłogą. Praktyczne rozwiązania nie kończą się jednak na dobrze zaplanowanym kufrze, bo podróżując nowym Yarisem Cross nie sposób nie docenić udogodnień takich jak ładowarka bezprzewodowa na konsoli środkowej, duże kieszenie w drzwiach czy uchwyty na kubki w drugim rzędzie siedzeń.
Niewiarygodnie oszczędny SUV
Podróże z nowym Yarisem Cross mogą być również wyjątkowo ekonomiczne. Za jego hybrydowym układem napędowym stoją przecież najlepsi z najlepszych. Doświadczenie Toyoty w konstruowaniu oszczędnych hybryd ujawnia się, gdy spojrzymy na zużycie paliwa. Z napędem Hybrid Dynamic Force 1.5 bez trudu osiągniemy wartość od 4,4 l/100 km. To wynik w cyklu mieszanym, wliczając w to jazdę autostradą. W mieście nowy Yaris Cross może być jeszcze bardziej oszczędny, zmniejszając koszt eksploatacji i czyniąc jazdę przyjazną dla środowiska. Niskie zużycie paliwa to jednak nie tylko domena odmian hybrydowych, bo w gamie miejskiego SUV-a znalazła się również benzynowa, wolnossąca jednostka Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM. Dynamiczny silnik może być łączony z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów lub bezstopniową, automatyczną Multidrive S. Niezależnie od tego, jaki układ napędowy będzie naszym wyborem, możemy liczyć na przyjazną dla portfela jazdę.
Toyota Yaris Cross – wersje wyposażenia
Nowe auta mogą być świetnie wyposażone, ale za wszystko trzeba płacić krocie? W przypadku Toyoty Yaris Cross jest zupełnie inaczej. Miejski SUV oferuje całe mnóstwo udogodnień i nie trzeba za niego słono płacić. Przyjrzyjmy się poszczególnym wariantom, jakie są dostępne w salonach.
Yaris Cross Active
To niemal pewne – mało kto się spodziewa, że Toyota Yaris Cross już w standardzie jest tak dobrze wyposażona. No, bo kto oczekiwałby, że auto klasy B-SUV, w bazowej wersji i bez konieczności dopłaty zaoferuje system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym oraz obsługą Apple CarPlay® i Android Auto™, adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia? A jednak, nowy Yaris Cross w najtańszej odmianie Active ma to wszystko w standardzie.
Yaris Cross Comfort
Stojąca poziom wyżej wersja Comfort rozszerza listę standardowego wyposażenia o kamerę cofania, LED-owe światła przeciwmgielne, wycieraczki z czujnikiem deszczu i 16-calowe felgi aluminiowe. Opcjonalne pakiety Tech i Style to najkorzystniejszy sposób, by dopasować Toyotę do swoich wymagań i cieszyć się wyposażeniem, o którym milczą cenniki konkurentów z segmentu B-SUV. Ale wejdźmy jeszcze poziom wyżej.
Executive
Czy wymagający klienci to czytają? Tak? To dobrze, bo opisywana odmiana Executive zadowoli tych, którzy od nowego auta oczekują bezkompromisowego wyposażenia. Poza wyżej wymienionymi elementami i opcjami, w wersji Executive możemy liczyć na system bezkluczykowego dostępu do samochodu, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu, podgrzewane fotele przednie, tapicerkę materiałową z elementami skóry i 18-calowe felgi. Dostępne pakiety Smart oraz Premium Audio JBL dodają system automatycznego parkowania Toyota Teammate i system kamer 360 stopni, system nawigacji satelitarnej połączony z systemem multimedialnym Toyota Touch 2, lub w przypadku tego drugiego pakietu, nagłośnienie JBL z ośmioma głośnikami. Brzmi świetnie.
Adventure
Na szczycie cennika, jak na szczycie góry. Doskonałe widoki i poczucie satysfakcji. Toyota Yaris Cross w topowej odmianie stawia na styl i ponad to, co widzieliśmy w wersji Executive, oferuje dwukolorowe nadwozie, osłony zderzaków, ciemną podsufitkę i tapicerkę z przeszyciami wykonanymi ze złotej nitki. Mamy tu również dostępne pakiety wyposażenia Premium Audio JBL, VIP i panoramiczny dach z roletą w pakiecie Skyview. Pakiet VIP zawiera wyświetlacz head-up na przedniej szybie, matrycowe światła w technologii LED i bezdotykowo, elektrycznie otwieraną klapę bagażnika. Czy to naprawdę jeszcze segment miejskich SUV-ów?
Toyota Yaris Cross – cena
Ceny Toyoty Yaris Cross 2022 startują z poziomu 86 900 zł. Tyle kosztuje nowy Yaris Cross w odmianie Active, która otwiera cennik. Oprócz ceny, warto również patrzeć na raty leasingu Kinto One, które są wyjątkowo niskie, bo wynoszą jedynie od 911 zł netto miesięcznie. Dalsze pozycje w „menu” Toyoty to Yaris Cross Comfort od 90 900 zł (od 937 zł netto miesięcznie), Executive w cenie 120 100 zł miesięcznie (lub od 1 252 zł netto miesięcznie) i Adventure, wyceniona na 124 100 zł (czyli od 1 291 zł netto miesięcznie). Doskonały stosunek jakości do ceny to prawdziwa wisienka na torcie. Miejski SUV, na którym możesz polegać również w trasie i poza utwardzonym szlakiem, wcale nie musi być drogi, a nowy Yaris Cross zgłasza pełną gotowość do wyzwań.