Toyota Prius nowej generacji - napęd plug-in hybrid
Toyota Prius piątej generacji otwiera nowy rozdział w historii Priusa, pioniera hybryd i najczęściej używanego samochodu elektrycznego na drogach świata. Nowy model ma dynamiczny design i długą listę innowacji technologicznych. W Europie Prius jest oferowany jako hybryda typu plug-in, niskoemisyjny samochód o wydajnej mocy i dużym zasięgu elektrycznym.
Model Prius zadebiutował w 1997 roku, definitywnie wyznaczając nowe trendy w światowym przemyśle motoryzacyjnym, czyniąc z Toyoty pioniera elektryfikacji i największego producenta samochodów zelektryfikowanych. Toyota nieustannie dąży do neutralności klimatycznej, a technologia hybrydowa wprowadzona na rynek wraz z pierwszym modelem Prius znacznie przyspiesza tę zmianę.
Nowa, bardziej wydajna hybryda typu plug-in Prius z rozszerzonym zasięgiem pojazdów elektrycznych to łatwy w użyciu sposób na ograniczenie emisji CO2 podczas codziennej jazdy przy jednoczesnym zachowaniu pełnej funkcjonalności hybrydy na długich trasach. Samochód wzmocni ofertę ponad 60 modeli nisko- i zeroemisyjnych opartych na wszystkich technologiach elektryfikacji, w tym hybryd, hybryd typu plug-in, samochodów elektrycznych na baterie i samochodów elektrycznych napędzanych wodorem.
Prius zawsze znajdował się w czołówce nowych technologii, dostarczając inspiracji i punktu odniesienia dla przyszłych modeli Toyoty. Nowy samochód wprowadza hybrydowy napęd plug-in nowej generacji o większej mocy, większym akumulatorze i emisji CO2 na poziomie 19 g/km* (WLTP), co jest najniższym wynikiem w historii Priusa. Nowy układ napędowy o łącznej mocy 223 KM. (164 kW), ma mocniejszy silnik elektryczny i większy 2,0-litrowy silnik benzynowy. Dzięki temu nowy Prius osiąga bardzo dobrą dynamikę i dużą elastyczność podczas jazdy zarówno w trybie hybrydowym, jak i elektrycznym. Doskonałe prowadzenie i przyjemność z jazdy to również zasługa jeszcze bardziej aerodynamicznej ramy i zoptymalizowanej konstrukcji, która zapewnia stabilność, precyzję prowadzenia i niespotykaną dotąd wydajność.
Nowa Toyota Prius, nowy wymiar jazdy
Nowy napęd hybrydowy typu plug-in oparty na technologii hybrydowej piątej generacji został udoskonalony pod każdym względem i osiągnął znacznie większą moc i wydajność. 2,0-litrowy silnik TNGA wytwarza 152 KM. (112 kW)* i jest połączony z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM. (120 kW)* silnik elektryczny. Całkowita moc wynosi 223 KM. (164 kW)*, czyli o ponad 80% więcej niż 122 KM. obecnego modelu.
Nowa generacja Prius Plug-in Hybrid może być używana na co dzień jako samochód elektryczny. Średnia autonomia w trybie elektrycznym to 69 km* dzięki zastosowaniu nowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,6 kWh. Jego ogniwa mają większą gęstość energii, dzięki czemu akumulator mimo większej pojemności jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylną kanapą, obniżając środek ciężkości. Możliwość jazdy elektrycznej zwiększa opcjonalny panel słoneczny na dachu, który wytwarza czystą i darmową energię. Panel słoneczny może wydłużyć samochód w trybie EV do 8 km dziennie i jest w stanie w pełni naładować akumulator nawet podczas kilkudniowego postoju.
Nowe wnętrze
Wnętrze zostało zaprojektowane zgodnie z nową koncepcją „Island Architecture”. Są one podzielone na trzy strefy – kabinę kierowcy, konsolę środkową oraz otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi, wysokiej jakości materiałami, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozmieszczonymi akcentami.
Centralnym elementem kokpitu modelu jest 7-calowy ekran TFT LCD, umieszczony tak, aby ułatwić obsługę bez odrywania wzroku od drogi. Nowo zaprojektowana konsola środkowa skupia się na komforcie, przejrzystym wyglądzie, który nie ogranicza widoczności do przodu, praktyczności i elegancji. Składa się z dolnego centralnego ekranu dotykowego oraz smukłego panelu sterowania klimatyzatorem. Oświetlenie deski rozdzielczej jest połączone z powiadomieniami Toyota Safety Sense, które wskazują ostrzeżenia zmieniając kolory.
Systemy bezpieczeństwa Toyota T-MATE
Nowy Prius zawiera najnowsze technologie bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy opracowane przez Toyotę T-MATE, które oferują znacznie lepsze sposoby wykrywania zagrożeń drogowych i zapobiegania im niż jego poprzednik. Toyota T-MATE zawiera najnowszą trzecią generację Toyota Safety Sense (TSS), która umożliwia pobieranie aktualizacji z sieci poprzez stałe podłączenie samochodu do Internetu. Późniejsze aktualizacje obejmują nowe wersje istniejących systemów, jak również zupełnie nowe systemy i funkcje.
Toyota Safety Sense 3. generacji działa w oparciu o współpracę przedniej kamery samochodu i czujników radarowych. Nowa kamera o podwójnym zasięgu i szerszym polu widzenia wcześniej wykrywa obiekty na drodze i zwraca większą uwagę na potencjalne zagrożenia, w tym motocyklistów i obiekty na drodze.
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pomaga unikać kolizji z pojazdami, pieszymi i rowerzystami z przodu. Dostaje też funkcję wykrywającą kolizję między motocyklistą a kolizją z samochodem.
System monitoruje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka zarówno z prawej, jak i lewej strony oraz chroni pieszych przechodzących przez jezdnię na zakręcie.
Nowy Proactive Driving Assist (PDA) wspiera kierowcę w unikaniu potencjalnych niebezpieczeństw dzięki nowemu OAA (Asystent przewidywania przeszkód), który wykrywa przeszkodę z dużej odległości i aktywuje aktywne wspomaganie kierowania i hamowania.
Jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty, asystent zwalniania (DA, Deceleration Assist) inteligentnie dostosowuje prędkość pojazdu do sytuacji na drodze, w zależności od natężenia ruchu lub wykrytych zakrętów. Asystent kierowania (SA) dostosowuje siłę wspomagania kierowania do krzywizny drogi podczas pokonywania zakrętów w celu płynniejszego skręcania.
Nowy rozdział w historii hybryd Toyoty
W swojej 25-letniej historii Prius przeszedł wiele rewolucyjnych zmian, a każda kolejna generacja wprowadzała na rynek nowe technologie zwiększające wydajność i możliwości pracy hybrydowej. Innowacje piątej generacji sprawiają, że Prius jest bardziej dynamiczny, wydajny i daje więcej frajdy niż kiedykolwiek wcześniej.
Toyota Prius pierwszej generacji
Pierwsza generacja Toyoty Prius rozpoczęła erę elektryfikacji ruchu drogowego jako pierwszy na świecie masowo produkowany samochód hybrydowy z napędem spalinowo-elektrycznym. Samochód, który zadebiutował hasłem „W sam raz na XXI wiek”, wprowadził na rynek innowacyjną technologię hybrydową, której zasada działania nie zmieniła się do dziś. Kluczowym elementem, który zapewnił sukces Priusowi i całej gamie hybrydowej Toyoty, jest przekładnia planetarna, która umożliwia optymalne sterowanie silnikiem spalinowym, silnikami elektrycznymi i akumulatorami. Dzięki opatentowanej przez Toyotę przekładni planetarnej samochód hybrydowy może ruszyć bez uruchamiania silnika benzynowego, korzystać z wąskiego zakresu najbardziej wydajnych obrotów silnika spalinowego przy pełnej prędkości samochodu i ładować akumulator zarówno podczas jazdy, jak i na postoju.
Specjalnie skonstruowany 1,5-litrowy silnik benzynowy VVT i kompaktowy silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym zapewniały takie same osiągi jak podobne samochody dostępne na rynku w tamtym czasie, ale przy o połowę niższym zużyciu paliwa i emisji CO2. W rezultacie Prius zdobył tytuł Samochodu Roku w Japonii w sezonie 1997/98, a gdy tylko pojawił się na rynkach zagranicznych w 2000 roku, stał się samochodem wybieranym przez świadomych ekologicznie klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Toyota Prius drugiej generacji
Debiutujący w 2003 roku model Prius drugiej generacji został zaprojektowany od podstaw. Nadwozie sedana zostało zastąpione charakterystycznym klinowym liftbackiem, którego wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx 0,26 wyznaczył nowe standardy w dziedzinie aerodynamiki. Model otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2005. Samochód szybko zyskał popularność, aw maju 2007 roku łączna sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła milion sztuk, unikając emisji 3,5 miliona CO2.
Nowy napęd hybrydowy był znacznie wydajniejszy i o 15% wydajniejszy niż jego poprzednik. Jego konstrukcja została rozszerzona o przetwornicę Boost, która pozwala połączyć mocniejszy silnik elektryczny z mniejszym akumulatorem. W drugim modelu Priusa silnik elektryczny generował 68 koni mechanicznych, o 50% więcej niż poprzedni. Dzięki temu zaczął pełnić podwójną rolę – nie tylko zmniejszał zużycie paliwa, ale także wspomagał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę samochodu. Zaawansowany bateria niklowo-wodorkowa o mniejszej masie i większej pojemności umożliwia jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Toyota Prius trzeciej generacji
Trzecia generacja Priusa stała się prawdziwą ikoną i synonimem samochodu ekologicznego, co ugruntowało pozycję Toyoty jako lidera samochodów hybrydowych – zarówno pod względem rozwoju technologicznego, poziomu sprzedaży, jak i gamy modelowej. Samochód zadebiutował w 2009 roku jako najbardziej zaawansowany technicznie samochód popularny. Pod maską znajdował się układ hybrydowy trzeciej generacji z większym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 litra i przeprojektowanym silnikiem elektrycznym do zasilania baterii niklowo-wodorkowej. W konstrukcji napędu pojawił się też zupełnie nowy element – do przekładni planetarnej podłączony jest reduktor, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie silnika elektrycznego. Sprawność Priusa trzeciej generacji poprawiła się o 10%, a emisja CO2 spadła o 14% dzięki nowemu układowi napędowemu i jeszcze niższej przyczepności.
W kolejnych latach Toyota stworzyła całą rodzinę Prius i wypuściła na rynek dwa zupełnie nowe modele. Oba mają baterię litowo-jonową – wydajniejszą i o większej gęstości energii niż bateria niklowo-wodorkowa, która dotychczas była standardem w hybrydach Toyoty. W 2011 roku do gamy dołączył 7-miejscowy minivan Prius, a rok później Prius Plug-in, jedna z pierwszych hybryd typu plug-in w Europie. Prius plug-in wyglądał jak zwykły liftback, ale był wyposażony w znacznie większą baterię i układ do ładowania go z sieci. Samochód oferował przebieg 25 kilometrów w bezemisyjnym trybie elektrycznym bez obaw o przejechany dystans oraz bardzo ekonomiczną jazdę w trybie hybrydowym.
Toyota Prius czwartej generacji
Prius czwartej generacji wprowadzony na rynek w 2015 roku potwierdził swoją rolę ambasadora najnowszych technologii Toyoty. Nie tylko otrzymał nowo zaprojektowany hybrydowy układ napędowy, ale był to pierwszy samochód zbudowany z modułową architekturą TNGA. Od tego czasu prawie wszystkie nowe modele Toyoty budowane są na platformach TNGA, charakteryzujących się nisko położonym środkiem ciężkości, bardzo sztywną ramą i wygodną pozycją za kierownicą. Dzięki temu zarówno Prius czwartej generacji, jak i debiutujące po niej auta, wyróżniają się niezawodnym prowadzeniem, stabilnością na zakrętach i przyjemnością z jazdy. Lepsze prowadzenie samochodu to także zasługa zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości, która zwiększyła sztywność nadwozia Priusa o 60 procent w porównaniu do poprzednika.
Hybrydowy układ napędowy czwartej generacji jest również zbudowany z wykorzystaniem modułowej technologii TNGA. Jego sercem jest silnik benzynowy o rekordowej sprawności cieplnej na poziomie 40 proc. Jak dotąd żaden inny seryjnie produkowany silnik benzynowy nie był w stanie wykazać się taką wydajnością. Kolejną ważną zmianą jest nowa dwuosiowa przekładnia planetarna. Silniki MG1 i MG2 zostały umieszczone na dwóch równoległych osiach, co pozwoliło na zmniejszenie szerokości skrzyni biegów o 47 mm i zmniejszenie masy o 20%. Takie rozwiązanie umożliwiło zastosowanie mniejszego silnika elektrycznego przy zachowaniu tego samego momentu obrotowego kół.
Piąta generacja Prius to najbardziej zaawansowana technicznie, mocna i dynamiczna wersja tego legendarnego samochodu. Przedsprzedaż nowego modelu w Polsce rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Samochód oferowany jest jako hybryda typu plug-in.
* Wstępne dane przed homologacją