Toyota RAV4 najpopularniejszym SUV-em na świecie
Toyota RAV4, najczęściej kupowany na świecie SUV w 2021 roku, rozpoczęła bieżący rok z równie silną pozycją. W pierwszym kwartale 2022 roku RAV4 zajął pierwsze miejsce w segmencie, zdobywając 2,7-procentowy udział w rynku. Dane opublikował portal analityczny focus2move.com.
Pierwsze miejsce RAV4 w segmencie SUV na świecie to efekt sprzedaży 215 tys. egzemplarzy, co przekłada się na 2,7% udziału w rynku. Przewaga modelu Toyoty nad drugim najpopularniejszym SUV-em wynosi 55 tys. egzemplarzy i 0,7 p.p. udziału w rynku. RAV4 to pierwszy sprzedawany na świecie samochód typu Sport Utility, czyli SUV z nadwoziem samonośnym, wprowadzony na rynek w Japonii i Europie w 1994 roku. Jego łączna sprzedaż już w 2020 roku przekroczyła 10 milionów egzemplarzy, a w 2021 roku był drugim najpopularniejszym samochodem na świecie.
Mocna pozycja RAV4 dzięki hybrydzie
Toyota RAV4 jest światowym liderem SUV-ów nieprzerwanie od 2017 roku, kiedy awansowała z drugiego miejsca zajmowanego w 2016 roku. Skok zainteresowania średniej wielkości SUV-em Toyoty to efekt wprowadzenia na rynek modelu czwartej generacji w wersji po daleko idącym faceliftingu, z którym wiązało się wejście do oferty hybrydy, zarówno z napędem na przód, jak i na cztery koła. Debiutujący w 2019 roku piąty model RAV4 otrzymał napęd hybrydowy czwartej generacji, mocniejszy i bardziej wydajny od poprzednika oraz zdolny do częstszego korzystania wyłącznie z silnika elektrycznego. Do dziś łączna sprzedaż hybrydowych wersji RAV4 przekroczyła milion egzemplarzy.
Duży wybór zelektryfikowanych konfiguracji
RAV4 jest dostępne na rynku jako samochód benzynowy, hybrydowy oraz hybryda plug-in. Silnik benzynowy 2,0 l o mocy 173 KM sparowany z manualną lub automatyczną skrzynią może napędzać przednie koła lub obie osie za pomocą klasycznego mechanicznego napędu 4×4. RAV4 Hybrid jest napędzany układem hybrydowym opartym na silniku 2,5 l, który współpracuje z generatorem i silnikiem elektrycznym oraz automatyczną przekładnią. Napęd na cztery koła AWD-i powstaje przez dołączenie do tego układu kolejnego silnika elektrycznego przy tylnej osi. RAV4 Hybrid FWD ma moc 218 KM, zaś wersja AWD-i generuje 222 KM mocy i rozpędza się od 0 do 100 km w 8,1 s. Łączący cechy samochodu elektrycznego i hybrydowego RAV4 Plug-in Hybrid to samochód zdolny do pokonania 75 km w cyklu mieszanym i 98 Km w mieście, którego moc 306 KM pozwala mu przyspieszyć od 0 do 100 km w 6,0 s. Można go zamówić tylko z napędem AWD-i, który nie tylko zwiększa przyczepność na nierównej, śliskiej lub miękkiej nawierzchni, ale także ułatwia ciągnięcie przyczepy o masie do 1500 kg.
Specjalna wersja RAV4
Toyota RAV4 nie jest klasyczną terenówką na ramie, ale jej możliwości na nierównych nieutwardzonych drogach są całkiem spore. Właściwości RAV4 jako SUV-a do rekreacji w plenerze podkreśla specjalna wersja Adventure, dostępna dla RAV4 Hybrid AWD-i. Można ją rozpoznać po nawiązującej do terenówek stylistyce przodu z czarnymi grillem, na którego środku umieszczono znaczek Toyoty, światłach przeciwmgielnych w czarnych oprawach oraz srebrnych osłonach podwozia z przodu i z tyłu. RAV4 Adventure ma też poszerzone nadkola, 19-calowe, matowoszare felgi aluminiowe i specjalną czarną skórzaną tapicerkę z pomarańczowymi przeszyciami.