fbpx

Toyota Prius Plug-in Hybrid - jedna dekada i trzy generacje

main_image

Jak rozwijała się Toyota Prius Plug-in Hybrid na przestrzeni lat?

Debiutujący w polskich salonach Toyota Prius piątej generacji wyróżnia się spośród szerokiej gamy hybryd Toyoty wyjątkowo ekonomicznym napędem hybrydowym typu plug-in. W ciągu tygodnia, Polscy klienci zdążyli zarezerwować online aż 107 egzemplarzy nowej wersji. Sportowa sylwetka liftbacka rozwija moc 223 KM, przyspiesza do 100 km/h w 6,7 sekundy, a na napędzie elektrycznym może przejechać ponad 70 km. Te trzy nowe generacje Toyota Prius plug-in są efektem prac zespołu Toyoty, które trwały przez okres ponad 10-ciu lat.

Wszystkie hybrydy typu plug-in Toyoty łączą najlepsze zalety pełnych hybryd tej marki z zaletami samochodów elektrycznych. Wyróżniają się na rynku przede wszystkim tym, że zawsze dysponują pełną mocą oraz imponującymi możliwościami, które pozwalają skutecznie zmniejszyć zużycie paliwa i energii. Dynamika Toyoty Prius plug-in hybrid jest całkowicie niezależna od poziomu naładowania baterii, podobnie zresztą jak ich zdolność do efektywnej pracy. Innowacyjny rezultat osiągnięty przez zespół Toyoty jest nieco bardziej zaawansowany technologicznie i znacznie wydajniejszy niż zwykłe połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym. Jest to satysfakcjonujący efekt osiągnięty po ponad 25-ciu latach ulepszania nowoczesnej technologii hybrydowej i ponad 10-ciu samego rozwoju hybryd plug-in, co ostatecznie zaowocowało stworzeniem i wprowadzeniem na rynek trzech generacji Toyoty Prius plug-in hybrid.

second_image

Elektryczne zmiany w modelach Toyoty

Toyota Prius Plug-in Hybrid zadebiutowała w 2012 roku, trzy lata po wprowadzeniu na rynek modelu Priusa trzeciej generacji. Do tego czasu Toyota znacznie rozszerzyła swoją ofertę samochodów hybrydowych, ale Prius nadal stanowił aż 80% światowej sprzedaży pojazdów hybrydowych firmy. Na uwagę zasługuje fakt, że od roku 1997 do klientów trafiło ponad 2,6 miliona egzemplarzy tego wyjątkowego modelu.

Na ten moment liczba wynosi już 20 milionów wyprodukowanych aut, z czego Priusy stanowią aż 5 milionów!

Toyota Prius Plug-in Hybrid był prawie identyczny w porównaniu z modelem trzeciej generacji. Cechowała go charakterystyczna klapka na karoserii, pod którą ukryto gniazdko służące do ładowania. Był to poniekąd jego znak rozpoznawczy. Nadwozie, które wykonane zostało z wyjątkowo wytrzymałej stali oraz stopów aluminium, charakteryzowała niesamowita lekkość oraz klinowaty kształt. Współczynnik oporu powietrza wynosił wtedy 0,25 Cx. Co istotne, litowo-jonowa bateria, pomimo swojej 80-cio kilowej wagi, była aż o połowę lżejsza niż w prototypach oraz o jedyne 38 kilogramów cięższa, niż akumulator niklowo-wodorkowy w standardowego Priusa. Mimo, że pojemność baterii zwiększona została do 4,4 kWh, nie wpłynęło to na przestronność wnętrza, czy pojemność bagażnika.

Pierwszy model Prius Plug-in Hybrid był napędzany hybrydowym napędem synergicznym o mocy 136 koni mechanicznych, który składał się z silnika benzynowego o pojemności 1,8 l oraz silnika elektrycznego. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła 180 km/h, a samo przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało około kilkunastu sekund. Dzięki trybowi EV, średnie zużycie paliwa zgodnie z normą pomiaru NEDC w tamtym czasie wynosiło 2,1 l/100 km, czyli o 45% mniej niż zwykły Prius, a średnia emisja CO2 wyniosła 49 g /km. Ładowanie akumulatora z gniazda 230 V trwało około 1,5 godziny, dzięki czemu możliwe było otrzymanie 25 km zasięgu według NEDC. Samochód mógł poruszać się tylko z silnikiem elektrycznym przy prędkościach miejskich, do 85 km/h.

Nagroda Ekologicznego światowego samochodu roku dla Priusa

Prius Plug-in Hybrid w 2016 został okrzyknięty mianem najbardziej wydajnego samochodu, który wykorzystuje silnik spalinowy. Tym samym otrzymał on tytuł World Green of the Year 2017. Dzięki swoim większym gabarytom, liftback miał szansę awansować do segmentu D. Napęd został oparty na hybrydowej technologii czwartej generacji i wytwarzał 122 KM mocy dzięki współpracy silnika benzynowego o pojemności 1.8 l i elektrycznego o mocy 91 KM. Akumulator litowo-jonowy został zwiększony do 8,8 kWh, pozwalając pojazdowi przejechać do 50 kilometrów w trybie elektrycznym. Maksymalna prędkość osiągalna bez uruchamiania silnika benzynowego wzrosła aż do 135 km, co pozwoliło nowej Toyocie Prius na codzienne funkcjonowanie jako samochód elektryczny.

Średnie zużycie paliwa według wymagającej procedury pomiarowej WLTP wynosiło 1,2 l/100 km, podczas gdy w wersji hybrydowej samochód potrzebował 4,5 l/100 km. Średnia emisja CO2 wynosi 28 g/km, w trybie hybrydowym od 102 g/km. Akumulator trakcyjny można również ładować podczas jazdy, na przykład w celu zwiększenia zasięgu samochodu w trybie EV przed wjazdem w strefę czystego transportu.

Wydajność Priusa Plug-in Hybrid 2 można było zwiększyć, wykorzystując energię odnawialną. Opcjonalne panele fotowoltaiczne na dachu mogły zwiększyć zasięg w trybie EV do 5 km dziennie, dodatkowo ładując akumulator podczas postoju i zasilać pokładową elektronikę samochodu podczas jazdy. Klimatyzacja wykorzystująca pompę ciepła potrafiła pobierać energię cieplną z otoczenia nawet wtedy, gdy na zewnątrz panowały ujemne temperatury powietrza. System S-FLOW kierował przepływ powietrza tylko na zajęte siedzenia.

Samochód elektryczny, który zniwelował zmartwienia o zasięg

Nowy Prius piątej generacji jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym typu plug-in. To nie tylko najwydajniejszy, ale także najbardziej dynamiczny model w historii Priusa. Samochód jest aż do 80% mocniejszy od swojego poprzednika – moc 223 KM generuje 2,0-litrowy silnik benzynowy 152 KM i silnik elektryczny o mocy 163 KM. Wyposażony w lekkie i aerodynamiczne nadwozie w stylu coupé na platformie TNGA-C nowej generacji, samochód oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy.

Nowy Prius to najłatwiejszy sposób na zarówno bezemisyjny, jak i elektryczny środek transportu, który nie wymaga posiadania żadnego dodatkowego samochodu spalinowego na dłuższe, rodzinne wycieczki. Zasięg samochodu w trybie EV na ładowaniu wg. WLTP to od 72 do 86 km w cyklu mieszanym, ale znacząco lepsze wyniki można uzyskać w mieście. Średnia emisja CO2 waha się od 11 do 16 g/km. Duży zasięg, jaki zapewnia Prius, osiągalny jest dzięki nowemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 13,6 kWh, którego można naładować w ciągu 4 godzin przy użyciu ładowarki o mocy 3,5 kW. Najnowszy model jest również dostępny z panelami fotowoltaicznymi na dachu, których zwiększona wydajność jest w stanie znacznie zwiększyć zasięg samochodu w trybie EV do 8 kilometrów w ciągu dnia. Co istotne, w czasie wielodniowego postoju istnieje szansa naładowania baterii do pełna.

Prius zawsze był pionierem technologii, będąc źródłem inspiracji i punktem wyjścia dla późniejszych modeli Toyoty. Nowy samochód jest częścią strategii polegającej na dostarczaniu kierowcom na całym świecie gamy samochodów o niskiej oraz zerowej emisji, opartych na wszystkich technologiach układu napędowego. Obecnie składa się z ponad 60 modeli, w tym hybrydhybryd plug-in oraz samochodów akumulatorowych i wodorowych.

Sprawdź omawiane modele

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą