Wodorowy Hilux - bezemisyjny pick-up z elektrycznym napędem
Celem projektu Toyota Motor Manufacturing UK jest zbudowanie elektrycznego, bezemisyjnego pojazdu terenowego z wodorowym ogniwem paliwowym drugiej generacji. Pierwszy prototyp Hiluxa z silnikiem wodorowym zostanie ukończony w 2023 roku w zakładach TMUK w Burnaston. Po fazie testów firma wprowadza samochód do produkcji w małych seriach. Projekt wodorowego Hiluxa daje możliwość zastosowania technologii ogniw paliwowych Toyoty w zupełnie nowym, dotychczas niezbadanym segmencie samochodów. SUV-y służą wielu branżom i pojedynczym usługom, które potrzebują praktycznych i niezawodnych samochodów o zerowej emisji, aby wdrożyć swoje strategie redukcji emisji dwutlenku węgla.
Prototypowa Toyota Hilux będzie wyposażony w podzespoły silnika Toyoty Mirai drugiej generacji. TMUK zrealizuje projekt przy wsparciu eksperckim zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe. Dzięki temu brytyjscy inżynierowie Toyoty będą mogli w przyszłości prowadzić prace rozwojowe nad nową generacją silników wodorowych.
Toyota Hilux – prace nad wodorową wersją samochodu
Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) otrzymała fundusze od rządu brytyjskiego na opracowanie wodorowej wersji Hilux. W ubiegłym roku firma TMUK złożyła wniosek o dotację od brytyjskiego przemysłu samochodowego oraz finansowanego przez rząd Advanced Propulsion Center (APC), które finansuje projekty badawczo-rozwojowe w zakresie niskoemisyjnych i bezemisyjnych technologii napędowych. W projekcie biorą udział brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i innowacyjnych ekspertów z różnych dziedzin technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
„Wielka Brytania jest jednym z kluczowych rynków dla pick-upów i ważnym rynkiem dla Toyoty. Finansowanie APC stanowi ogromną szansę na opracowanie bezemisyjnego samochodu w bardzo ważnym segmencie rynku. Chcielibyśmy podziękować rządowi Wielkiej Brytanii za wsparcie, które przyspieszy realizację celu dekarbonizacji transportu” – skomentował Matt Harrison, CEO Toyota Motor Europe.
Dekarbonizacja w oparciu o różne technologie napędowe
Pomysł opracowania bezemisyjnego samochodu wodorowego Hilux jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów zgodnie z 25-letnią strategią Toyoty polegającą na wykorzystaniu różnych technologii napędowych do poruszania się w procesie odchodzenia od paliw kopalnianych.
W 1996 roku Toyota zaprezentowała trzy prototypy z alternatywnymi trybami pracy – hybrydowy, elektryczny na baterie i elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. A zaledwie rok później uruchomiła dwie z tych trzech zelektryfikowanych stacji. Wraz z pierwszym masowo produkowanym samochodem hybrydowym, Toyotą Prius, firma rozpoczęła ograniczoną dystrybucję RAV4 EV, opartego na tradycyjnej Toyocie RAV4 pierwszej generacji. Samochód, który według EPA miał moc 68 KM i przebieg 153 km, produkowany był przez 6 lat i przez cały ten czas zainteresowanie klientów przewyższało podaż. Kolejny model RAV4 EV, oparty na RAV4 trzeciej generacji, ma silnik elektryczny o mocy 156 KM. i baterię o pojemności 41,8 kWh, co daje średni zasięg 166 km wg EPA.
W 2012 roku, w związku z premierą Priusa Plug-in Hybrid, Toyota rozszerzyła swoją ofertę o system hybrydowy z możliwością ładowania akumulatora z sieci. Jednak od 2014 roku, kiedy w salonach zadebiutował wodorowy sedan Mirai, w gamie modelowej marki znajdują się już wszystkie cztery zelektryfikowane jednostki napędowe, na których Toyota opiera swoją strategię rezygnacji z paliw kopalnych. Strategia ta zakłada, że klienci na każdym rynku powinni być zachęcani do wybierania najbardziej przyjaznych dla klimatu samochodów, na jakie ich stać, biorąc pod uwagę ich możliwości finansowe, istniejącą infrastrukturę i wybory energetyczne danego kraju.
Rozwój transportu wodorowego jest ważnym elementem stopniowej eliminacji ruchu emisyjnego. Napęd wodorowy stanowi uzupełnienie pojazdów elektrycznych na baterie i jest szczególnie przydatny w większych samochodach, takich jak Toyota Hilux, a także w ciężarówkach i transporcie publicznym.